The '97 archives: "Een eenzame stem in de woestijn"

(Love Bug Starsky mixes with Busy Bee and Grand Master Caz 1980 c/o Charlie Ahearn)

“Why Hip Hop sucks in ‘96” legde DJ Shadow uit met het gelijknamige nummer op zijn grensverleggende CD Endtroducing..., uitgebracht bij onafhankelijke platenlabel Mo’ Wax. Slechts 42 seconden heeft hij nodig om zijn standpunt te verkondigen. Over een melancholieke loop voegt hij drie woorden toe: “It’s the money”.

Daar vinden we, in een notendopje, de strijd die Hip Hop tegenwoordig met zichzelf voert en waarmee het zichzelf ten gronde richt. Verdwenen zijn de de lyrical en turntable skills, ervoor in de plaats gekomen zijn niemendalletjes om de massa de laten dansen. Uitzonderingen daargelaten (Common: “I (w)rap like a mummy,/ Not for the money / I could have sampled Diana Ross a long time ago”) worden de principes van Hip Hop op grote schaal overboord gegooid uit eigenbelang en zakkenvullerij.

Het lijkt er soms op dat de trouwe volgelingen van de Hip Hop-voorschriften zullen verdrinken in de inspiratieloze ledigheid om hen heen, maar dan staat er weer een originele ziel op die hen een zwemvest toewerpt in de vorm van een sonisch meesterwerkje. Josh Davis aka DJ Shadow is zo’n bron van inspiratie voor de ware liefhebbers. Hij leerde zijn kunsten door urenlang op zijn zolderkamer te scratchen op één draaitafel, totdat hij genoeg geld had voor een tweede. Toen hij bij een plaatselijke radiostation mocht draaien was zijn toekomst bepaald.

Voor DJ Shadow zijn melodie en ritme de belangrijkste componenten van Hip Hop, vandaar dat in zijn composities rap ontbreekt. Zijn muziekale landschappen vormt hij door een collage te maken van allerlei geluidsfragmenten die naadloos bij elkaar en de sfeer van het geheel aansluiten. Hij neemt je mee op een reis door je innerlijk; omdat iedereen de melodieën verschillend interpreteert, wordt de beluistering een persoonlijke ervaring. Eén ding hebben alle nummers gemeen: ze hebben een unieke panoramische kwaliteit, zodat ze een soort soundtrack vormen van wat er in je hoofd omgaat als je naar de muziek luistert. Nu maar hopen dat alle gemakzuchtige artiesten de strijd met Shadow’s originaliteit aandurven. Slijp de degens en ... keep it real!

Rough English translation: I like DJ Shadow.

Here's a link to Excessive Ephemera, the second CD of the double-disc reissue of classic Endtroducing, as you probably all have the original CD already.

http://rapidshare.de/files/17685929/SHAD-EE.rar.html

Good bite!

Comments

Anonymous said…
care to repost to rapidshare? The link is dead. I have been trying to track down this disc for a while.